Professionell flyttstädning räknas som en hushållsnära tjänst för vilken du som privatperson har möjlighet att få skattereduktion med hjälp av det så kallade RUT-avdraget. Avdraget är en välkommen ekonomisk hjälp för många och något som gör det möjligt för fler att anlita en städfirma i samband med flytt, istället för att behöva ombesörja arbetet på egen hand.
Men hur fungerar det egentligen med RUT-avdraget? Vi på Novari Städning ger dig avdrag direkt på fakturan och fixar hela ansökan åt dig. Du behöver alltså inte göra något alls. Kan vem som helst bli beviljad skattereduktion för flyttstädning - eller finns det vissa villkor man måste uppfylla? Frågorna kring detta avdrag är ofta många bland våra kunder. För att göra det lite mer överskådligt och enklare att förstå, har vi nedan samlat lite grundläggande information om RUT och hur det fungerar med avdraget vid en flyttstädning.
RUT-avdrag för flyttstädning - eller andra typer av hushållsnära tjänster godkända för RUT - kan endast sökas av privatpersoner. Detta är det första och kanske mest grundläggande du behöver känna till. Har du ett företag som ska byta lokaler kan du alltså inte anlita en städfirma och ansöka om att för företagets räkning få skattereduktion enligt RUT.
För att du som privatperson ska kunna bli beviljad RUT-avdrag måste du uppfylla ett antal villkor ställda av Skatteverket. Bland annat måste du:
Mer information om ovanstående villkor finns att hitta på Skatteverkets hemsida, men sett till de krav som finns är det relativt enkelt att bli beviljad RUT-avdrag för en hushållsnära tjänst i Sverige. Likväl är det förstås viktigt att vara medveten om att det finns vissa villkor och att samtliga måste vara uppfyllda.
Vad gäller storleken på avdraget kan du, om du blir beviljad, få skattereduktion med maximalt 50% av den totala arbetskostnaden. Som mest kan man få avdrag med upp till 50 000 kr per år och person.
Rapportering till Skatteverket sköts av städfirman
Rent praktiskt innebär RUT-avdraget inget administrativt arbete alls för dig som kund. Anlitar du oss för en flyttstädning är det vi som ansvarar för att skicka in alla uppgifter till Skatteverket. Vi ser också till att avdraget finns redovisat och klart på din faktura.
Efter det att flyttstädningen är avklarad och fakturan är betald, kommer du få ett brev från Skatteverket med en bekräftelse på att du har nyttjat RUT. I brevet finns också specificerat uppgifter om vilken firma som utfört städningen samt hur mycket skattereduktion du har fått för den städningen.
Summa summarum är RUT-avdraget inte något som innebär en massa pappersarbete eller krånglig byråkrati för dig som kund. Vi som städfirma tar på oss det administrativa ansvaret och ser till att allting sköts som det ska.
Vill du veta mer om RUT-avdraget kan du alltid ringa Skatteupplysningen - eller höra av dig till oss. Via vår hemsida kan du ta kontakt för såväl frågor och funderingar, som offertförslag på städtjänster.
Vi på Novari ger dig RUT avdrag direkt på fakturan och ansöker åt alla våra kunder. Enkelt va?
Gör din bokning hos oss på Novari direkt här på hemsidan. Det ingår alltid 14 dagars garanti och gratis fönsterputs
Boka Flyttstäd